BENEFICIILE EXERCITIILOR FIZICE PENTRU PERSOANELE DE VARSTA A TREIA

BENEFICIILE EXERCITIILOR FIZICE PENTRU PERSOANELE DE VARSTA A TREIA

Publicat pe 28 Oct 2017 de Magazinul Ortopedic

Riscurile dizabilitatii si ale pierderii independentei personale la varstnici pot fi reduse considerabil prin practicarea regulata a exercitiilor fizice, incetinindu-se astfel ritmul degenerarii mentale si a organismului. In articolul de fata, vom prezenta cateva dintre avantajele pe termen scurt si lung, precum si impactul favorabil care decurge din practicarea de exercitii fizice, cu imbunatatirea si/sau mentinerea starii de sanatate a persoanei de varsta a treia.

In functie de efortul depus, de implicare si de perseverenta, exercitiile fizice pot aduce numeroase beneficii. Conform unor studii, cele mai multe beneficii le sunt aduse persoanelor in varsta de exercitiile aerobice si cele cardiovasculare. Indiferent de varsta, sexul sau nivelul conditiei fizice, chiar si pentru cei imobilizati intr-un scaun cu rotile, cei care folosesc carje ortopedice sau cadre de mers, cu totii au posibilitatea de a arata bine, de a trai mai sanatos, de a zambi mai mult si de a fi mai tonici.

Beneficiile exercitiilor fizice la varsta a treia sunt de natura fiziologica, psihologica si sociala. A-i incuraja si stimula pe varstnici sa practice regulat exercitii fizice constituie o provocare din partea apropiatilor si a medicilor de specialitate, iar efectele pozitive nu se vor lasa asteptate.

    Printre beneficiile fiziologice ale exercitiilor fizice putem enumera:
• Imbunatatirea activitatii cardiovasculare. Persoanele active au un risc cardiac mai scazut in comparatie cu cele sedentare deoarece, prin exercitiu fizic, tesuturile sunt mai bine oxigenate, iar acest lucru duce la imbunatatirea intregul sistem cardiovascular;
• Imbunatatirea coordonarii, a capacitatii de reactie, reducandu-se riscul de accidentari si eventuale caderi;
• Dezvoltarea masei musculare, ceea ce inseamna ca persoanele varstnice vor putea fi independente pe o perioada mai lunga de timp. Persoanele de varsta a treia care continua sau incep sa faca sport sunt mai elastice,pot face miscari mai ample si mai complexe, fiind astfel facilitata implicarea intr-un numar mai mare de activitati;
• Reducerea riscului de aparitie si instalare a anumitor boli cum ar fi: obezitatea, cancerul la colon si san, osteoporoza
• Prevenirea sau controlarea hipertensiunii;
• Reglarea glucozei din sange;
• Un sistem imunitar imbunatatit;
• Pastrarea unei forme armonioase si o atentie crescuta asupra alimentatiei sanatoase.

    Din punct de vedere psihologic, printre aspectele benefice vom aminti:
• Reducerea stresului si anxietatii. Prin exercitiu fizic dispar multe dintre tensiunile acumulate, generandu-se astfel o gandire mai clara;
• Imbunatatirea dispozitiei, imaginii de sine si a increderii in fortele proprii;
• O stare de relaxare si buna dispozitie;
• O functionare psihologica mai buna pe termen lung, o atitudine pozitiva;
• Mentinerea si imbunatatirea functiei cognitive. Activitatile fizice imbunatatesc memoria si ajuta persoanele sa gandeasca mai rapid (astfel scade riscul Alzheimer-ului sau a altor forme de dementa);
• Un program regulat de exercitii previne insomnia si ajuta la reglarea somnului, ajutand astfel persoanele sa fie mai odihnie, concentrate, productive si cu o stare de spirit mai buna;
• Cresterea nivelului de satisfactie si calitate a vietii, siguranta pentru o mai mare stapanire a corpului.

    De asemenea, putem mentiona o parte a beneficiilor sociale ale exercitiilor fizice:
• In cazul in  care exercitiul fizic este efectuat in grup, integrarea sociala este mentinuta, evitandu-se astfel izolarea si retragerea in singuratate;
• Largirea si/sau mentinerea cercului de prieteni si cunostinte, astfel incat posibilitatea de a obtine sprijin la nevoie este mai ridicata;
• Pastrarea sau obtinerea unui rol social;
• Responsabilitate mai mica pentru ingrijitori;
• Mentinerea unei imagini pozitive a varstnicului in cadrul familiei si in societate.

Chiar si atunci cand este inceput dupa varsta de 70 ani, exercitiul fizic regulat scade rata mortalitatii si creste speranta de viata.

Nu trebuie pierdut din vedere nici faptul ca practicarea exercitiilor fizice necesita o consultare in prealabil a medicului, pentru a evita incidentele de orice natura; in cazul persoanele cu dizabilitati, este necesara o supraveghere permanenta din partea insotitorilor si antrenorilor.

Taguri

sedentarism, exercitii fizice varstnici, prevenirea hipertensiunii, scaun cu roti, sistem cardiovascular, obezitatea, cancerul la colon, osteoporoza, Alzheimer, rata mortalitatii, speranta de viata

Facebook Twitter Google Digg Reddit LinkedIn Pinterest StumbleUpon Email

Comentarii

Articole similare